HR

Tiltræk og fasthold medarbejdere i en tid med laveste ledighed i 12 år

I en tid hvor ledigheden er den laveste siden 2009, kan det være rigtig svært at tiltrække kvalificerede medarbejdere. Desuden kan det være en større opgave end normalt at holde på de nuværende medarbejdere, når der bliver hevet i dem med tilbud om andre spændende jobs og bedre vilkår. Vi giver et bud på de vigtigste fokusområder. 

Skrevet af Visma LogBuy
HR

Ifølge Danmarks Statistik er ledighedsprocenten lige nu den laveste i 12 år. I København og Københavns omegn er ledigheden højest med henholdsvis 4,8 og 4,1 procent, mens den er lavest i Vestjylland med kun 2,5 procent. Desuden vækster mange virksomheder her i tiden efter corona, så der er stor rift om de få ledige. 

3 fokusområder til fastholdelse og tiltrækning af medarbejdere

Kampen om de gode medarbejdere er reel, og et godt brand eller omdømme er ikke nok for at tiltrække og fastholde kvalificerede medarbejdere. Vi har spurgt HR Business Partner hos Visma, Cecilie Grann Knudsen, om, hvad hun oplever, der er vigtigt for medarbejdere i dag:

  1. Fleksibilitet
    Coronakrisen har vist både arbejdsgivere og medarbejdere, at fleksibilitet giver større arbejdsglæde og mindre pres. Når man har en rolig morgen og kan give sig god tid til at få afleveret børnene, så er det måske godt givet ud at møde lidt senere nogle dage og blive lidt længere i den anden ende. Desuden viser nye målinger fra Vejdirektoratet, at trafikken er steget med næsten 5 procent efter corona trods mere hjemmearbejde, så det giver god mening at være mere fleksibel med mødetid, så det er muligt at køre til og fra arbejde uden for myldretiden.

  2. Hjemmearbejde
    Igen er corona årsagen til vores ændrede måde at arbejde på. Vi oplevede, at det for rigtig manges tilfælde fungerede rigtig fint at arbejde hjemmefra, og at det gav plads til ro og fordybelse samt mulighed for at klare et par daglige pligter i de pauser, man normalt ville have på kontoret. Det sociale og den daglige kommunikation gik dog i stor stil tabt, og de fleste er glade for at være tilbage på kontoret igen med kollegerne, men med mulighed for hjemmearbejde når det passer ind.

  3. Medarbejdergoder
    Det rigtige miks af personalegoder og lønpakke vil altid være vigtigt, men når konkurrencen i markedet er stor, øges vigtigheden af at tilbyde en attraktiv ordning for medarbejderne. En god pensionsordning og sundhedsforsikring er efterhånden basis i de fleste større virksomheder, og det er vigtigt for de fleste. Der, hvor man kan skille sig ud, er bl.a. ved at tilbyde:

    • Fitnessrum og sundhedskoncept
    • Fri adgang til drikkevarer og snacks
    • Fordels- og rabatportal, hvor medarbejderne kan spare mange penge på alle typer af indkøb
    • Uddannelsesmuligheder
    • Ekstra feriedage

Sørg derudover for at lytte og være til stede overfor medarbejderne, så du og jeres mellemledere løbende får taget temperaturen på medarbejdernes trivsel og kan justere ind. Glade og tilfredse medarbejdere er ikke bare tilbøjelige til at blive længere i deres stilling, de taler også stolt og positivt om deres arbejdsplads og er dermed indirekte med til at tiltrække nye.